Tips voor als je wilt gaan hardlopen

Er zijn ontzettend veel Nederlanders, die het heerlijk vinden om aan het eind van de dag een rondje te hardlopen. Ook in de ochtend trekken veel mannen en vrouwen hun hardloopschoenen aan, om een dagelijkse rond te maken! Hierbij houden zij niet altijd rekening met de kans op blessures tijdens het hardlopen. Denk bijvoorbeeld aan de hevige belasting van knieën en enkels, die voor pijnlijke en langdurige blessures kunnen zorgen. Er zijn verschillende middelen, die de kans op dergelijke blessures verkleinen. In dit artikel geven we je tips!

 

Maak gebruik van zooltjes in je sportschoenen

Bij het hardlopen is het niet alleen belangrijk om voor goede schoenen te kiezen. Ook kan het verstandig zijn om deze goede schoenen te combineren met een extra demping, in de vorm van zooltjes. De zooltjes kunnen een overbelasting van spieren en gewrichten tegengaan, evenals een zeer vervelende hielspoor. Wil je meer weten over wat een hielspoor is en welke pijn dit met zich meebrengt? Klik hier om er meer over te lezen. Een hielspoor komt zeer regelmatig voor onder hardlopers.

 

Tip: laat schoenen aanmeten door een specialist op het gebied van hardloopschoenen! Zo’n specialist kan ook naar eventuele afwijkingen kijken, in de manier waarop je landt bij het hardlopen.

 

Bouw je conditie op met een hardloopschema

Naast het gebruik van goede schoenen bij het hardlopen, is het raadzaam om een hardloopschema te gebruiken. In zo’n schema wordt je conditie heel geleidelijk opgebouwd, om een overbelasting tegen te gaan. Er is immers niets vervelender, dan al snel te moeten stoppen door een blessure. Het herstel van spieren na een hardlooptraining zou je kunnen bevorderen, door voor het gebruik van voedingssupplementen te kiezen. Deze supplementen zijn vaak rijk aan eiwitten, wat het herstel van spieren kan bevorderen.

Stay In Balance

Sportkleding informatie

Sportkleding