3 tips voor een effectieve balansdag

Heb je je eens lekker laten gaan dit weekend en vlogen de calorieën door het mondje? Voel je je dan vooral niet schuldig. Het leven bestaat immers niet alleen uit diëten of groente en fruit. Je mag jezelf ook best wel eens verwennen. Dit is simpelweg een kwestie van balans vinden. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe je dit aanpakt. Heb je genoten van je makkelijke maaltijd voor 1 persoon, maar ben je nu wel weer toe aan gezonde kost? Wij geven je 5 tips voor een effectieve balansdag!

1.    Drink veel water en thee

Ongezonde maaltijden en snacks hebben vaak één groot ding met elkaar gemeen: ze bevatten veel overtollig zout. De vraag: “wat eten we vanavond bij Butlon?” kan dan ook beter over de hoeveelheid zout gaan. Dat is dan ook tevens de reden dat je je na een dagje of weekend bingen zo opgeblazen voelt en dat de weegschaal plotseling twee kilo meer aangeeft. Met een beetje logisch denken en rekenen weet je natuurlijk best dat die twee kilo geen vet is. Vaak ontstaat dit doordat het lichaam meer vocht vasthoudt door de grotere zoutinname. Je kunt dit eenvoudig oplossen door tijdens een balansdag veel water en thee te drinken. Probeer gemiddeld 2 tot 3 liter water binnen te krijgen. Je zal merken dat je op zo’n dag veel moet plassen en de volgende dag al het overgrote deel van die extra kilo’s bent kwijtgeraakt.

2.    Beperk de hoeveelheid koolhydraten

Wanneer je de koolhydraten in je dieet beperkt, gaat je lichaam eerder over op vetverbranding. Dit betekent natuurlijk niet dat je geheel koolhydraat arm moet leven. Na een weekend online eten bestellen en leven op veel koolhydraten kan dit echter geen kwaad. Maak hierbij wel duidelijk onderscheid tussen snelle en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten geven je op de korte termijn een energieboost, waarna het suikerniveau naar het minimum stort en je weer honger krijgt. Dit wil je voorkomen. Snelle koolhydraten vind je bijvoorbeeld in brood, witte pastasoorten, rijstwafels, aardappels en koekjes.

Langzame koolhydraten zijn echter wel weer een goede keuze. Deze zorgen ervoor dat je suikerlevels stabiel blijven, waardoor je minder snel geneigd bent om te gaan snoepen. Langzame koolhydraten vind je o.a. in havermout en zoete aardappel.

3.    Minder eten dan je verbruikt

Probeer tevens je calorie-inname flink te beperken deze dag. Dat betekent overigens niet dat je de hele dag op sapjes en fruit moet leven. Dat houd je simpelweg niet vol, waardoor je het risico loopt dat je ’s avonds weer naar ongezonde dingen grijpt. Probeer echter wel bewustere keuzes te maken en houd je calorie-inname zoveel mogelijk bij. Waarschijnlijk heb je de dag hiervoor met eten bestellen Amsterdam noord veel meer calorieën genomen dan verbruikt, waardoor je nu die reserve calorieën eigenlijk weer moet compenseren. Zo houd je de balans binnen je dieet en zal je na een cheatday niet direct een enorm resultaat op je weegschaal zien. Wel fijn om te weten dat lekker eten tijdens een dieet ook gewoon nog mag.

Stay In Balance

Sportkleding informatie

Sportkleding