Sportvoeding

Het eten van noten is een goede aanvulling op je sportdieet. Noten zitten namelijk vol met mineralen, eiwitten, vitaminen en onverzadigde vetzuren. Daarnaast bevatten ze veel voedingsvezel. Noten zijn prima gebruiken als vleesvervanger: ze bevatten namelijk bijna hetzelfde aantal eiwitten als vlees. Noten hebben de volgende voordelen:

    • Vol met mineralen en vitamines
    • Vleesvanger: een alternatief om je eiwitten binnen te krijgen
    • Onverzadigde vetzuren en goede bron voedingsvezels

Gezonde noten om mee te nemen in je sportdieet

Eén van de gezondste noot is de amandel. Deze bevat veel vitamine E en mineralen zoals fosfor, calcium en ijzer. Daarnaast zitten er veel eiwitten in. Cashewnoten bevat in vergelijking met andere noten weinig onverzadigde vetzuren en is een goede bron van vitamine B. Om van alle voordelen gebruik te maken kun je het beste een mix van gemengde noten kopen. Koop echter geen borrelnootjes, aangezien deze veel zout bevatten. Hazelnoten zijn ook hele gezond om te eten, aangezien ze een bron zijn van allerlei vitaminen, mineralen, eiwitten en vezels. Pinda’s bevatten veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Prima bron vitaminen (vooral E en B), mineralen en antioxidanten. Van alle noten zijn walnoten het gezondst, aangezien deze ook veel omega-3 vetzuren bevatten en vol met goede antioxidanten zitten. Verder zijn ze zeer rijk aan mineralen en vitaminen. Een andere goede aanvulling op je sportdieet zijn zonnebloempitten. Dit is geen noot, maar wel een goede bron van omega 3 en omega 6 en bevat veel vitaminen zoals vitamine B, E , B6 en B11.

Tips voor je sportdieet met noten

    • In veel recepten kan je noten verwerken. Het maakt je gerecht gezonder en vaak nog lekkerder.
    • Kies liever voor ongebrande noten. Gebrande noten hebben namelijk veel waardevolle voedingsstoffen verloren.
    • Koop liever geen borrelnootjes, aangezien deze veel zout bevatten.
    • Twee handjes gemengde noten per dag is voldoende. teveel noten eten is niet goed voor je, omdat er veel calorieën in zitten.
    • Gebruik noten als gezond en verantwoord tussendoortje: het vermindert het hongergevoel.
    • Drink geen koffie of thee tijdens het eten van noten. Dit vermindert namelijk de opname van de gezonde stoffen.
    • Het beste kan je walnoten kopen, aangezien deze de gezondste noot is.
Stay In Balance

Sportkleding informatie

Sportkleding